Co można wymontować z auta przed kasacją?

Obrazek do posta o tym co można wymontować przed złomowaniem

Wprowadzenie

Gdy oddajemy auto do stacji demontażu pojazdów, możemy być pewni, że wszystkie pozostawione w nim rzeczy zostaną zutylizowane lub poddane recyklingowi. Czy jednak są elementy, które warto wykręcić przed złomowaniem samochodu? Co warto zdemontować z pojazdu przed kasacją? Sprawdźmy, czy to możliwe i czy się opłaca.

Wymogi stacji demontażu pojazdów

Wymontowanie użytecznych części z samochodu nie jest tak łatwe, jak mogłoby się wydawać. Skupy złomu mają swoje wymagania, które muszą być ściśle przestrzegane podczas oddawania pojazdu do kasacji. Dlatego nie zawsze możemy zdemontować wszystkie elementy samochodu. Auta przeznaczone do złomowania muszą zachować co najmniej 90% swojej pierwotnej masy, zgodnie z wpisem w dowodzie rejestracyjnym. Jeśli ten warunek nie zostanie spełniony, osoba oddająca samochód do kasacji może zostać obciążona dodatkowymi kosztami. Co więcej, są pewne elementy pojazdu, które muszą być zachowane bezwzględnie.

Ikona cudzysłowa
FIRMA CARSKAUT TRUDNI SIĘ SKUPEM SAMOCHODÓW UŻYWANYCH OD PONAD 7 LAT I OFERUJE ATRAKCYJNE WYCENY SAMOCHODÓW.

Zgodnie z przepisami możemy zdemontować z naszego auta przedmioty, które nie przekraczają 10% jego pierwotnej wagi. Dla samochodu osobowego ważącego średnio 1,5 tony oznacza to aż 150 kg! Jakie elementy możemy zdemontować, aby nie przekroczyć tej wartości, a nasz pojazd nadal był uznawany za kompletny samochód?

Co warto wymontować?

Większość części składających się na wyposażenie wnętrza auta jest wykonana z plastiku, gumy lub lekkich tworzyw sztucznych. Możemy więc bez obaw wymontować takie podzespoły, nie zmniejszając znacząco masy pojazdu. Doskonałym przykładem elementów, które możemy zabrać z samochodów przeznaczonych do kasacji, są klosze i obudowy lamp, panele sterowania nawiewami i klimatyzacją, zegary oraz radio samochodowe.

W przypadku nowszych modeli samochodów, niektóre z tych części można sprzedać za znaczne kwoty, a nabywcy znajdą się bez problemu. Jeśli jesteś właścicielem kilkuletniego pojazdu, który oddajesz do kasacji np. z powodu szkody całkowitej, zdecydowanie warto to zrobić. Sprzedaży można dokonać poprzez serwisy ogłoszeniowe lub aukcyjne.

Zanim zdecydujesz się na złomowanie samochodu, możesz wcześniej wymontować kilka szyb. Demontaż wszystkich przeszkleń mógłby spowodować zbyt dużą utratę wagi pojazdu (musi pozostać przynajmniej 90% pierwotnej masy), ale bez obaw można usunąć np. parę szyb bocznych lub tylną bądź przednią szybę.

Warto to zrobić zwłaszcza, gdy części te są wyjątkowe lub unikatowe. Na przykład, ogrzewane przednie szyby mogą być sprzedane za dobrą cenę. Tego typu elementy są rzadkością w samochodach zarejestrowanych w Polsce, a ze względu na surowe zimy w naszym klimacie, mogą być bardzo pożądane.

Części elektryczne i elektroniczne w niektórych samochodach mogą być wyjątkowo cenne! Ich waga jest zazwyczaj niska w porównaniu do masy pojazdu, więc można je bez przeszkód wykręcić i zdemontować. Jednak przed przystąpieniem do demontażu tych elementów, warto pamiętać, że auto bez nich może nie odpalić, nawet jeśli silnik jest sprawny. Dlatego przed usunięciem bezpieczników lub przekaźników ze skrzynki elektrycznej, upewnijmy się, że samochód jest już przygotowany do transportu na lawecie.

Każde auto ma również wiele dodatkowych elementów wyposażenia, takich jak lewarek, trójkąt ostrzegawczy czy gaśnica. Może się również zdarzyć, że znajdziesz tam parasol, specjalne uchwyty oraz kubki na napoje. Są to lekkie elementy, które z pewnością można zabrać przed kasacją pojazdu.

Czego nie powinniśmy wymontować

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, nie musisz oddawać na złom samochodu zawierającego wszystkie istotne elementy, a jedynie zadbać, aby waga przekazywanego pojazdu mieściła się w wyznaczonych normach. Jednak przy demontażu poszczególnych części łatwo można przekroczyć krytyczne wartości.

Wyjęcie jednostki napędowej oraz przekładni skrzyni biegów z samochodu może spowodować znaczący spadek wagi pojazdu. Jednak w niektórych przypadkach można uzyskać za ich sprzedaż większą kwotę niż za kompletny samochód, nawet po odjęciu kary w wysokości 10 złotych za każdy brakujący kilogram. Wszystko zależy od wartości, jaką można uzyskać za te elementy. Silnik i skrzynia biegów mogą być warte sporej sumy. Dlatego konieczne jest indywidualne przeliczenie opłacalności takiego zabiegu, biorąc pod uwagę cennik kar za niedobór wymaganej wagi.

Większość skupów złomu samochodowego wymaga, aby katalizator pozostał w samochodzie oddawanym do recyklingu. Jest to element o wysokiej wartości złomowej, ponieważ zawiera metale szlachetne, często pallad i platynę, które osiągają wysokie ceny na rynku surowców wtórnych. Jeśli usuniemy katalizator z pojazdu przeznaczonego do złomowania, możemy spodziewać się znacznej obniżki ceny za recykling.

Demontowanie drzwi, klap i maski może prowadzić do przekroczenia zalecanych wymogów dotyczących masy pojazdu. Sytuacja staje się jednoznaczna, gdy decydujemy się na wyjęcie wszystkich drzwi z zawiasów oraz na zdemontowanie klapy bagażnika wraz z maską. Jednak w niektórych przypadkach, ograniczając się do demontażu samej maski, możemy zmieścić się w wymaganym limicie.

Podsumowanie

Nie ma sensu rozważać całkowitego demontażu pojazdu poza wyznaczonym miejscem. Choć możemy zabrać kilka drobnych elementów, które łatwo można zdjąć nawet przy użyciu prostych narzędzi, powinniśmy zrezygnować z pomysłu całkowitej rozbiórki samochodu na części. W końcu wymaga to odpowiednich warunków, a nie każdy ma dostęp do dobrze przystosowanego garażu. Ponadto, rozbieranie pojazdu na ulicy jest niepraktyczne i niebezpieczne. Aby legalnie pozbyć się samochodu, konieczne jest posiadanie dokumentu potwierdzającego złomowanie, którym jest oświadczenie o przyjęciu pojazdu do demontażu. Dzięki temu dokumentowi możliwe jest wyrejestrowanie pojazdu w Wydziale Komunikacji.


Skontaktuj się