Najpopularniejsze samochody 2024

Obrazek do posta o tym co można wymontować przed złomowaniem

Wprowadzenie

Według wstępnych danych ACEA, europejski rynek nowych samochodów (27 krajów: UE + EFTA + Wielka Brytania) zakończył rok 2024 ze wzrostem zaledwie o 0,9%, osiągając 12 963 614 sprzedanych pojazdów, co oznacza o 116 000 więcej niż w 2023 roku.

Wśród „Wielkiej Piątki” rynków Hiszpania zanotowała wzrost o 7,1%, Wielka Brytania o 2,6%, Włochy odnotowały spadek o -0,5%, Niemcy o -1%, a Francja o -3,2%. Najlepiej radzącymi sobie rynkami w Europie w tym roku były Polska (+16,1%), Bułgaria (+13,8%), Węgry (+12,9%), Chorwacja (+12,7%) i Estonia (+11,2%). Na drugim biegunie znalazły się Islandia (-41,7%), Finlandia (-15,4%), Łotwa (-8,4%) i Szwecja (-7%).

Spadek sprzedaży aut elektrycznych

Jednym z głównych wydarzeń roku jest słaba sprzedaż samochodów elektrycznych na baterie (BEV), która spadła o -1,3% do 1 993 102 sztuk, co stanowi 15,4% udziału w rynku w porównaniu do 15,7% w 2023 roku. Spadek ten wynika wyłącznie z załamania sprzedaży BEV w Niemczech (-27,4% do 380 609 sztuk) spowodowanego zakończeniem programów dopłat.

Ikona cudzysłowa
FIRMA CARSKAUT TRUDNI SIĘ SKUPEM SAMOCHODÓW UŻYWANYCH OD PONAD 7 LAT I OFERUJE ATRAKCYJNE WYCENY SAMOCHODÓW.

Po wykluczeniu Niemiec, sprzedaż BEV w Europie wzrosła o solidne 7,9%. Analizując ekspansję BEV wśród pięciu największych rynków, liderem jest Wielka Brytania z wynikiem 19,6%, za nią Francja (16,9%), Niemcy (13,5%), Hiszpania (5,6%) i Włochy (4,2%). Kraje, w których sprzedaż BEV najbardziej wzrosła w 2024 roku, to Malta (+90,5%), Czechy (+63,5%), Cypr (+51,4%), Węgry (+47,7%), Dania (+42,2%), Belgia (+36,9%) i Grecja (+36,5%). Z drugiej strony, niepokojące spadkowe tendencje zaobserwowano w Islandii (-69,7%), Rumunii (-32,2%), na Łotwie (-28,9%), w Słowenii (-27,3%) i Finlandii (-26%).

Sprzedaż samochodów z podziałem na marki

Grupa Volkswagen odnotowała wzrost o 2,5% do poziomu 3,4 miliona sprzedanych pojazdów, wyprzedzając Stellantis, który zmaga się z problemami i zanotował spadek o -7,3%. Grupa Renault zajmuje kolejne miejsce z wynikiem +3,2% i w grudniu, podobnie jak w 2023 roku, wyprzedziła Stellantis. Hyundai-Kia (-3,9%) ma trudności, podczas gdy Grupa Toyota (+13,1%) szybko nadrabia dystans i przekracza próg miliona sprzedanych pojazdów rocznie. Grupa BMW (+1%) również jest na plusie.

W rankingu marek Volkswagen (+0,8%) osiągnął wynik 1,354 miliona sprzedanych pojazdów, zgodnie z trendem rynkowym, podczas gdy Toyota (+11,8%) sprzedała prawie 100 000 pojazdów więcej niż w 2023 roku, umacniając swoją drugą pozycję. BMW (+6,32%), Skoda (+12,2%), Mercedes (+1%) i Renault (+2,5%) odnotowały wzrosty większe niż rynek, co pozwoliło im skorzystać na spadku Audi (-9,6%) z 3. na 7. miejsce. Peugeot (+1,1%) pozostaje na 8. miejscu, a Dacia (+3,4%) i Hyundai (-0,01%) zamykają pierwszą dziesiątkę. Mitsubishi (+46,4%), Volvo (+28,4%), Lexus (+28,2%) i Cupra (+11,6%) również imponują w rankingu. Wśród marek chińskich, BYD wzrósł o 220% i zajmuje 31. miejsce, Omoda wskoczyła na 41. miejsce, Xpeng wzrósł o 304,1% na 42. pozycji, a Jaecoo zajmuje 53. miejsce.

Ranking sprzedażowy modeli

W rankingu modeli Dacia Sandero (+14,2%) zwyciężyła poraz pierwszy w swojej historii. Jest liderem w Hiszpanii i Portugalii oraz na podium we Francji, we Włoszech i w Belgii. Renault Clio (+7,2%) awansował o dwie pozycje w górę na 2. miejsce, a VW Golf (+17,4%) odnotował wzrost o cztery miejsca w górę na 3. pozycję. Lider z zeszłego roku, Tesla Model Y (-16,8%), zanotował największy spadek wśród Top 36 i spadł na 4. miejsce, ale nadal zajmuje pierwsze miejsce w Danii, Holandii, Norwegii, Szwecji i Szwajcarii. VW T-Roc (-0,9%) jest nieco słabszy i spada na 5. miejsce. Peugeot 208 (+3,2%) pozostaje stosunkowo stabilny, ale spada na 6. miejsce, podczas gdy kolejne sześć modeli notuje dwucyfrowe wzrosty i wyraźnie przewyższa rynek. VW Tiguan (+16,6%) osiągnął najlepszy wynik, a za nim znajdują się Toyota Yaris (+14%), Dacia Duster (+13,1%), Skoda Octavia (+12,4%) i Kia Sportage (+11,3%), wszystkie znacznie awansują w rankingu. Toyota Yaris Cross (+10,1%) awansowała o jedno miejsce na 7. pozycję w klasyfikacji ogólnej.

Podsumowanie

Rynek nowych samochodów ma się bardzo dobrze. Większość marek zanotowała wzrosty sprzedaży. Jak widać mamy na świecie tendncję zwyżkową jeśli chodzi o sprzedaż nowych aut.

Śledź naszego Facebooka i Instagrama aby pozostać na bieżąco ze wszystkimi newsami motoryzacyjnymi.


Skontaktuj się