Strefa czystego transportu Kraków

Obrazek do posta o strefa czystego transportu Kraków

Wprowadzenie

Strefa Czystego Transportu (SCT) to obszar w mieście, w którym ogranicza się lub zakazuje wjazdu pojazdom niespełniającym określonych norm emisji spalin. Celem wprowadzenia SCT jest zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza, poprawa jakości życia mieszkańców oraz ochrona środowiska.

Główne cechy SCT

  • Ograniczenia dla pojazdów
    • Wjazd mogą mieć wyłącznie pojazdy spełniające minimalne normy emisji spalin (np. Euro 4, Euro 6)
    • Starsze pojazdy o wysokiej emisji szkodliwych substancji, takich jak pyły zawieszone (PM10, PM2,5) i tlenki azotu (NOx), są wykluczane z ruchu w strefie
  • Wyjątki
    • Często wyłącza się z ograniczeń pojazdy elektryczne, hybrydowe, zasilane wodorem lub gazem ziemnym (LPG/CNG)
    • Mogą obowiązywać ulgi dla mieszkańców strefy, osób z niepełnosprawnościami, pojazdów historycznych, służb ratunkowych czy transportu publicznego
  • Obszar działania
    • SCT jest zwykle wprowadzana w centralnych częściach miasta lub obszarach o wysokim zanieczyszczeniu powietrza
  • Cele
    • Redukcja emisji z transportu drogowego, który jest jednym z głównych źródeł smogu w miastach
    • Promowanie korzystania z ekologicznych środków transportu, takich jak transport publiczny, rowery czy pojazdy niskoemisyjne

Jak działa SCT?

  • Monitorowanie - Na granicach strefy mogą być instalowane kamery monitorujące tablice rejestracyjne, aby identyfikować pojazdy niespełniające wymagań
  • Kary - Kierowcy łamiący przepisy mogą być karani mandatami lub opłatami
  • Informowanie - Miasta zwykle wprowadzają SCT etapami, aby dać czas mieszkańcom na dostosowanie się do nowych regulacji

Strefa czystego transportu w Krakowie

Konsultacje dotyczące projektu uchwały w sprawie wprowadzenia Strefy Czystego Transportu w Krakowie zostały przedłużone o tydzień, do 17 stycznia 2025 roku. Jak poinformował magistrat, decyzję tę podjęto ze względu na duże zainteresowanie mieszkańców. Aby strefa mogła zacząć funkcjonować, konieczne jest przyjęcie uchwały przez miejskich radnych, którzy najprawdopodobniej zajmą się projektem w lutym.

17 grudnia 2024 roku Zarząd Transportu Publicznego (ZTP) zaprezentował nowy roboczy projekt uchwały dotyczącej Strefy Czystego Transportu (SCT). Projekt ten spotkał się z krytyką, m.in. ze strony radnych. Zakłada on, że strefa zacznie obowiązywać osoby spoza Krakowa od 1 lipca 2025 roku. Kierowcy pojazdów niespełniających norm emisji spalin mogliby wjeżdżać do miasta po opłaceniu stawki: 2,50 zł za godzinę, 20 zł za dzień w formie abonamentu lub 500 zł za miesiąc. Mieszkańcy Krakowa mieliby zostać objęci tymi wymogami dopiero od 1 lipca 2030 roku.

Początkowe wymagania dla samochodów osobowych z silnikami benzynowymi (w tym LPG) przewidują rok produkcji co najmniej 2005 lub spełnienie normy emisji spalin na poziomie Euro 4. W przypadku pojazdów z silnikami Diesla wymagany będzie minimum rok produkcji 2014 lub norma emisji Euro 6. Od 1 lipca 2030 roku wymagania dla samochodów z silnikami Diesla zostaną zaostrzone – konieczny będzie rok produkcji co najmniej 2018 lub spełnienie normy Euro 6d-TEMP. Natomiast wymagania dla pojazdów benzynowych pozostaną bez zmian.

Strefa Czystego Transportu (SCT) obejmie niemal cały obszar Krakowa, z wyłączeniem tras dojazdowych do wybranych szpitali, autostradowej obwodnicy oraz terenów na wschód od drogi ekspresowej S7. Wyjątki od zasad SCT będą dotyczyć m.in. osób z niepełnosprawnościami oraz pojazdów zabytkowych.

Podsumowanie

Za kadencji Jacka Majchrowskiego radni przyjęli uchwałę dotyczącą Strefy Czystego Transportu (SCT). Jednak została ona unieważniona przez sąd administracyjny, który uznał ją za wadliwą, głównie z powodu braku precyzyjnego określenia granic strefy. Sprawa trafiła do Naczelnego Sądu Administracyjnego niemal rok temu, ale orzeczenie wciąż nie zostało wydane.

12 grudnia 2024 roku prezydent RP podpisał nowelizację ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Nowe przepisy nakładają na miasta powyżej 100 tysięcy mieszkańców obowiązek wprowadzenia stref czystego transportu w przypadku przekroczenia dopuszczalnego poziomu dwutlenku azotu (NO₂) w powietrzu. Ponadto miasta te będą zobowiązane do zakupu wyłącznie zeroemisyjnych autobusów.

Podsumowując Kraków czeka nieuniknione wprowadzenie strefy czystego transportu co sugeruje sprzedać diesla póki jeszcze jego ceny nie poszybowały w dół i można odzyskać wartość auta.

Śledź naszego Facebooka i Instagrama aby pozostać na bieżąco ze wszystkimi newsami motoryzacyjnymi.


Skontaktuj się