O wadach ukrytych
Witajcie Kochani na naszym blogu! Dzisiaj chcemy przybliżyć Wam temat wad ukrytych w samochodach. Spróbujemy wyjaśnić Wam czym są i w jaki sposób się ich wystrzegać, a jeśli już doświadczycie ich jak się bronić.
Co to wada ukryta?
Chociaż stan techniczny samochodu zawsze jest sprawdzany przed zakupem, podczas krótkiego badania niestety nie wszystko da się wykryć. Co gorsza, istnieje ryzyko natrafienia na nieuczciwego sprzedawcę, który zatai wady pojazdu.
Wadą ukrytą jest każda niedoskonałość, o której nie mieliśmy wiedzy w momencie zakupu, a została zatajona przez sprzedawcę. Wady ukryte można podzielić na:
- Wady fizyczne: obejmują wszelkie usterki techniczne
- Wady prawne: występują w przypadku, gdy:
- pojazd został sprzedany nam jako własność osoby trzeciej (np. auto pochodzi z kradzieży)
- pojazd jest obciążony prawem osoby trzeciej (np. auto jest w leasingu)
- ograniczenie w korzystaniu lub rozporządzaniu rzeczą wynika z decyzji lub orzeczenia właściwego organu
FIRMA CARSKAUT TRUDNI SIĘ SKUPEM SAMOCHODÓW UŻYWANYCH OD PONAD 7 LAT I OFERUJE ATRAKCYJNE WYCENY SAMOCHODÓW.
Wada prawna może być nawet bardziej niebezpieczna niż wada fizyczna, ponieważ może uniemożliwić rejestrację pojazdu. Należy pamiętać, że wady ukryte mogą występować nie tylko w przypadku samochodów używanych, ale także nowych.
Rękojmia sprzedającego
Zgodnie z postanowieniami art. 556-573 Kodeksu Cywilnego, to sprzedawca ponosi odpowiedzialność wobec kupującego, gdy sprzedana rzecz posiada wadę fizyczną lub prawną. Taką odpowiedzialność określa się jako rękojmia.
To oznacza, że w przypadku stwierdzenia wady masz prawo do:
- rezygnacji z umowy i żądania zwrotu zapłaconej kwoty
- obniżenia ceny samochodu
- naprawy wady na koszt sprzedającego
Należy pamiętać, że rękojmia obowiązuje przez 2 lata od daty zakupu pojazdu. W tym okresie możesz zgłosić sprzedawcy wszelkie usterki, które istniały w chwili zakupu pojazdu, o ile nie zostałeś o nich poinformowany.
Jeśli odkryjesz, że samochód, który zakupiłeś, posiada ukrytą wadę, należy poinformować o tym sprzedawcę. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, sprzedawca ma 14 dni na odpowiedź na przekazane przez Ciebie informacje. Jeśli sprzedający przyzna się do Twojego roszczenia, pozostaje tylko ustalić formę rekompensaty. Co jednak w przypadku, gdy sprzedawca nie zgadza się z Twoim roszczeniem? W takiej sytuacji pozostaje jedynie droga sądowa.
Jak udowodnić wadę ukrytą?
Niestety, rzadko zdarza się w praktyce, że sprzedawca dobrowolnie akceptuje roszczenia kupującego. W takiej sytuacji konieczne jest udowodnienie, że wada istniała przed zakupem pojazdu. Najlepszym sposobem jest skorzystanie z usług rzeczoznawcy, który przygotuje ekspertyzę potwierdzającą, że usterka pojawiła się przed nabyciem samochodu. Koszt takiej ekspertyzy ponosi się we własnym zakresie, jednak w przypadku ewentualnej sprawy sądowej istnieje możliwość żądania zwrotu tych kosztów.
Podsumowanie
Podsumowując temat wad ukrytych w samochodach, warto zwrócić uwagę na kilka istotnych kwestii. Wady ukryte mogą być zarówno fizyczne, dotyczące usterki technicznej, jak i prawne, związane z historią pojazdu. Sprzedawca ponosi odpowiedzialność za wady ukryte, zgodnie z przepisami kodeksu cywilnego, co nazywane jest rękojmią. Kupujący ma prawo do rezygnacji z umowy, obniżenia ceny samochodu lub naprawy wady na koszt sprzedającego. W przypadku stwierdzenia wady ukrytej, ważne jest poinformowanie o niej sprzedawcy, który ma 14 dni na odpowiedź. W razie braku zgody ze strony sprzedawcy, pozostaje droga sądowa. Udowodnienie istnienia wady przed zakupem pojazdu może wymagać zaangażowania rzeczoznawcy, który przygotuje ekspertyzę. Chociaż koszt takiej ekspertyzy ponosi się we własnym zakresie, możliwe jest żądanie zwrotu tych kosztów w przypadku sporu sądowego. Dlatego warto zachować czujność i podejść do zakupu pojazdu z rozwagą, aby uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek związanych z wadami ukrytymi.
Skontaktuj się